peremajaan tangan

Selalunya wanita percaya bahawa satu manicure sudah cukup untuk kecantikan tangan mereka, jadi mereka tidak banyak memberi perhatian kepada kulit di bahagian badan ini, dan pada tanda-tanda awal penuaan (kemunculan kedutan) mereka terutamanya menjaga muka. . Walau bagaimanapun, pendekatan ini adalah salah: jaringan berkedut, urat yang menonjol, bintik-bintik penuaan dan kekeringan lebih sukar untuk dihilangkan di tangan daripada di muka.

Kenapa kulit tangan semakin tua?

Tangan segera menunjukkan umur wanita: kulit pada mereka terjejas oleh keadaan persekitaran yang buruk (angin, hujan, fros), menjadi tertekan dalam bentuk degreasing dengan penggunaan air panas atau detergen yang kerap.

Selalunya aktiviti fizikal menyebabkan kemunculan microcracks, yang boleh menyebabkan penuaan pramatang, yang membawa kepada kedutan pada jari.

Sekiranya kerja itu dikaitkan dengan buruh fizikal, maka kecantikan tangan harus dijaga dengan dua cara: dari tindakan mekanikal, kulit menjadi kasar, kehilangan keanjalan, ia mula mengelupas, urat muncul, dan kualiti kuku merosot. .

Krim tangan untuk peremajaan kulit

Catatan!Satu lagi sebab untuk penampilan kedutan pada jari dan kulit tangan adalah perubahan hormon: semasa menopaus, tahap estrogen berkurangan, yang membawa kepada pengeluaran kolagen dan lemak yang tidak mencukupi, dan akibatnya, kekeringan, mengelupas, berkedut .

Anggota atas, seperti leher, mempunyai kulit yang sangat terdedah dan halus yang memerlukan penjagaan dan peremajaan melalui prosedur di salon atau di rumah.

Peremajaan kulit tangan di rumah

Yang paling berkesan terbukti topeng berkhasiat, senaman urut untuk menggalakkan pergerakan sendi.

Topeng boleh berdasarkan bahan semula jadi yang mengandungi unsur surih yang berguna. Sebagai contoh, topeng berasaskan minyak zaitun dan jus lemon adalah popular. Ia menjaga kulit, mempunyai kesan toning dan pada masa yang sama mencerahkan sedikit permukaan tangan. Minyak zaitun digunakan secara aktif dalam kosmetologi kerana komposisi uniknya yang kaya dengan vitamin, asid dan mineral.

Untuk topeng zaitun, anda hanya perlu mengambil beberapa sudu minyak dan campurkan dengan jus setengah limau. Sapu rata pada kulit dan biarkan selama 20 minit. Kemudian bilas campuran dengan air suhu bilik, lap tangan anda kering dan sapukan krim berkhasiat. Topeng ini boleh meredakan kerengsaan dan melicinkan kulit pada jari anda.

Mandian peremajaan kulit

Topeng sangat berkesan untuk sepanjang malam. Topeng popular dengan oatmeal, kuning telur dan madu.

Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil:

  • satu kuning telur;
  • dua sudu besar oat yang dihancurkan;
  • satu sudu besar madu.

Campurkan segala-galanya, ratakan pada tangan, letakkan sarung tangan dan biarkan produk sepanjang malam. Bilas pada waktu pagi dan sapukan emolien pada kulit. Selepas hanya satu sapuan, kulit menjadi lebih licin dan garis-garis halus berkurangan. Topeng paling baik digunakan 2 kali seminggu selama 2 bulan.

Penting!Peremajaan tangan di rumah memberikan hasil yang cepat hanya dengan pelaksanaan prosedur yang sistematik.

Untuk mencapai kesan meremajakan, anda juga boleh menggunakan:

  • minyak sayuran;
  • kentang masak;
  • Garam laut;
  • krim masam (kandungan lemak tinggi);
  • jus lemon dan kulit.
Lemon untuk peremajaan kulit

Jika kulit di tangan anda terdedah kepada pengelupasan dan kerengsaan, topeng kanji adalah berkesan. Minyak lavender, pain atau rosemary aromatik ditambah untuk menenangkan kulit. Beberapa titis minyak aromatik ini juga boleh ditambah ke krim bayi dan disapu dengan berus.

Resipi untuk topeng tangan kanji adalah mudah. Pati beras (kentang) mesti ditambah kepada sup chamomile (sejuk, tetapi baru direbus). Campurkan campuran yang dihasilkan dengan baik sehingga anda mendapat krim masam pekat. Tambah beberapa titis minyak juniper atau cemara. Campuran disapu selama setengah jam, kemudian dibasuh dan disapu tangan dengan krim bayi tanpa pewangi. Ini adalah ubat yang berkesan untuk kulit, baik dalam cuaca sejuk dan dengan kemerahan dan keradangan akibat tindak balas alahan.

Bagaimana untuk menegangkan kulit yang longgar di tangan? Sekiranya penjagaan berlaku secara eksklusif di rumah, maka masuk akal untuk menambah prosedur yang akan dijalankan secara berkala dengan urut diri.

Kedutan di tangan: bagaimana untuk membuangnya dengan bantuan prosedur kosmetik

Sepanjang 2 dekad yang lalu, banyak kaedah dan prosedur yang berkesan telah digunakan dalam kosmetologi untuk memerangi tanda utama penuaan kulit - kedutan.

lipofilling

Jika kedutan muncul di tangan, suntikan di kawasan tangan akan membantu. Prosedur menyuntik lemak pesakit ke dalam tangan dipanggil lipofilling.

Langkah peremajaan kulit

Prosedur ini digunakan dalam perubatan estetik untuk melicinkan tangan, mencipta lapisan pelindung lemak yang menjadikan kulit kurang terdedah dan meningkatkan ketebalannya. Juga, lipofilling membolehkan anda menyembunyikan manifestasi jelas corak vena pada tangan.

Penting!Perlu mengambil prosedur ini dengan serius dan memilih pakar yang berkelayakan. Lipofilling tangan dilakukan di bawah kedua-dua anestesia tempatan dan am.

peremajaan laser

Laser berkesan melawan bukan sahaja kecacatan kosmetik - parut, parut - kedutan. Peremajaan kulit tangan dengan laser membolehkan anda memulakan proses pemulihan, meningkatkan pertumbuhan semula mereka, menghilangkan kedutan dan kesan kecederaan. Kesan peremajaan berlangsung sekurang-kurangnya setahun.

Kelebihan lanjut prosedur:

  • menguatkan saluran darah;
  • sangat melembapkan kulit;
  • meningkatkan bekalan darah;
  • menyumbang kepada pengaktifan proses yang bertanggungjawab untuk penghasilan kolagen dan elastin.
Peremajaan Kulit Laser

fotorejuvenasi

Kaedah ini berdasarkan fototermolisis terpilih, yang menghilangkan urat labah-labah pada tangan dan kapilari yang diluaskan. Intipati photorejuvenation adalah kesan nadi cahaya pada membran sel.

Teknik ini membantu meningkatkan bekalan darah, memulihkan dan memulakan proses penghasilan kolagen dan elastin. Photorejuvenation membolehkan anda mengeluarkan kulit yang kendur, mempunyai kesan pecahan pada kawasan tersebut. Kesan menegangkan sudah boleh dirasai selepas 2-4 sesi.

Photorejuvenation kulit tangan

pengisi

Peremajaan tangan dengan pengisi adalah popular. Ini adalah kaedah suntikan yang menghantar peptida, vitamin, dan asid amino ke dalam kulit. Komponen pengisi yang paling penting ialah asid hyaluronik, yang mempunyai kesan merangsang pengeluaran kolagen dalam badan dan menambah bekalan air dalam tisu tangan.

Langkah berjaga-berjaga

Untuk memulihkan kulit yang rosak, mengelakkan kehilangan kelembapan dan keanjalan, adalah dinasihatkan untuk mengikuti peraturan mudah dalam kehidupan seharian:

  • Jangan gunakan air yang terlalu panas atau terlalu sejuk untuk tangan anda.
  • Sentiasa gunakan sarung tangan dan krim penghalang semasa musim sejuk.
  • di dalam bilik dengan udara yang terlalu kering, pastikan anda menggunakan krim pelembap pada kulit;
  • jangan gunakan detergen untuk membersihkan rumah dan membasuh pinggan mangkuk tanpa sarung tangan;
  • Untuk mencuci tangan setiap hari, pilih sabun dengan bahan pelembap, tanpa pengawet dan paraben, pewangi dan silikon;
  • Jika boleh, elakkan kerja fizikal yang berat.

Kesihatan kulit tangan adalah kejayaan di tempat kerja, komunikasi peribadi, keyakinan diri. Dengan mengekalkan kecantikan dan kesihatan kulit, seseorang itu meningkatkan kualiti hidup dan memanjangkan keremajaan.